رشته‌ها و مقاطع تحصیلی

رشته‌ها و مقاطع تحصیلی

1- مقطع کارشناسی پیوسته رشتة حسابداری

قدمت حسابداری به تاریخ تمدن بشری بر می گردد و همواره یکی از ملزومات لاینفک تجارت، و امور مالی بوده، هست و خواهد بود. به همین خاطر است که به حسابداری  زبان تجارت می‌گویند. تحقیقات نشان داده است که رشته حسابداری یکی از پر طرفدارترین رشته‌ها در جهان است و حتی آمار منتشره توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایران نیز این رشته را پر دانشجو ترین رشته معرفی نموده است. یکی از دلایل جذابیت رشته حسابداری، بازار کار خوب آن است. البته باید دقت داشت که بطور معمول افرادی موقعیت های شغلی بهتر را در این رشته از آن خود خواهند نمود که علاوه بر دانش کافی دارای تجربه کاری مفید نیز در این زمینه باشند.

برخی حسابداری  را محدود به دفترداری (ثبت مبادلات مالی در دفاتر روزنامه و کل و معین) می دانند در حالی که آنچه باعث شد این رشته قدم در عرصه دانشگاه گذارد، کارکرد کلیدی و فراتر از دفتر داری بودن حسابداری است. به گفته آیریش(1950) حسابداری علم است و نگهداری حساب، فن. بنابراین اگر می خواهید جامعه به دید یک فرد علمی به شما بنگرد، حسابدار باشید و نه دفتردار.

امروزه انتظاری که از حسابداری می رود فوق العاده بالاست و به واقع آنچه باعث اهمیت یافتن این رشته در جوامع پیشرفته شده است نقش حساسی است که حسابداران بعنوان قلب تپنده نهادهای اقتصادی می توانند ایفا نمایند. متخصصین این رشته پرطرفدار و به نوعی پول‌ساز علاوه بر مباحث حسابداری لازم است از قوانین و مقرارت مالیاتی، حقوقی و تجارت اطلاع کافی داشته باشند و علاوه بر این از مهارت کلامی و نوشتاری لازم برای ارائه گزارشات مفید به تصمیم‌گیرندگان درون و برون سازمانی برخوردار باشند.

با توجه تغییر نگرش نهادهای اقتصادی به مشتری‌مداری و سوق یافتن اجباری بازارها به سمت رقابتی شدن، دیگر بدون اطلاعات مفیدِ مالی، هیچ شرکتی هرگز نخواهد توانست پابرجا باقی بماند و در این میان است که حسابداران به ایفای نقش می‌پردازند. یک حسابدار می تواند در موقعیت‌های شغلی نظیر حسابدار، حسابرس(داخلی، مستقل، مالیاتی)، مدیرمالی، مدیر/مسئول حسابداری صنعتی، بازرس قانونی و ذیحساب مشغول به کار شود.

کشور ما شدیداً نیازمند متخصصان حسابدار متبحّر و متخلق به اخلاقیات است. زیرا که اعتبار این حرفه به امین بودن و درستکاری متخصصان آن است. بعبارت دیگر، حسابداران مسئولیت حساس و پیچیده ای را برعهده دارند، آن هم تفسیر مبادلات و رویدادها و ارائه تصویری از نهاد اقتصادی در قالب گزارشهای مالی است که گروه‌های ذینفع براساس این گزارشات، آن نهاد اقتصادی را می شناسند و از نحوه عملکرد آن اطلاع کسب می کنند. در واقع، حسابداران نمایندگانی هستند که باید حساب پس دهند وبابت تفسیرهایی که انجام می دهند، پاسخگو باشند. سازمان با حساب پس دادن به جامعه ، خود را بعنوان یک هویت اخلاقی معرفی می کند. از این رو می‌توان گفت حسابداری وجدان اخلاقی سازمان است .

سرفصل مصوب مقطع کارشناسی پیوسته

سرفصل مصوب دروس رشته حسابداری در مقطع کارشناسی پیوسته برای دانشجویان ورودی سال 1396 به بعد،  شامل 132 واحد مصوب و 4 واحد پیش‌نیاز  است؛ به منظور برنامه‌ریزی‌ دقیق، مناسب و مدیریت زمانِ دانشجویان ارجمند، برنامه پیشنهادیِ ترمیک نیز تنظیم شده است که در طول 7 نیمسال متوالی (3.5 سال)، امکان فراغت از تحصیل برای دانشجویان این مقطع فراهم خواهد شد. بر اساس برنامه فوق، کلاس‌های آموزشی دانشجویان گرامی در 2 یا 3 روز تنظیم خواهد شد. به منظور بهره‌برداری از سرفصل دروس، چارت درسی و  برنامه پیشنهادی ترمیک می توانید از بالای صفحه حاضر در سایت دانشگاه، منوی آموزش را انتخاب و موارد فوق الذکر را ملاحظه بفرمائید.

2-مقطع کارشناسی ناپیوسته رشتة حسابداری

تغییر سریع محیط پیرامون ما باعث شده تا حسابداری به عنوان زبان تجارت در ثبت و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی در مؤسسه‌های گوناگون پیچیده گردد. تصمیم گیری دقیق و به موقع بر اساس اطلاعات جهت توزیع مناسب منابع ضروری به نظر می‌رسد. پیکره دانش به طور مداوم در حال تغییر است و می‌توان گفت در چنین وضعیتی اشخاص حرفه ای هنگامی به بهترین شکل آموزش می‌بینند که مفاهیم پایه را بیاموزند. دامنه آموخته‌های یک حسابدار باید وسیع باشد به گونه ای که صلاحیت فنی و حرفه ای کسب نموده و توانایی تحلیل به دست آورد تا اینکه بتواند وظایف خود را در محیطی پیچیده و در حال تغییر به خوبی به انجام رساند.

رشته کارشناسی ناپیوسته حسابداری یکی از رشته‌های آموزش عالی فنی و حرفه‌ای بوده که شامل شایستگی‌هایی است که دست یافتن به آنها از طریق آموزش دروس نظری و عملی که در این برنامه لحاظ شده، امکان‌پذیر می باشد. هدف این دوره، تربیت نیروی انسانی است که با استفاده از آموزه‌های نظری و عملی بتواند صورتهای مالی، گزارشگری مالی در واحدهای اقتصادی، عمومی و حسابرسی را تهیه کند یا بتواند به سطوح خوداشتغالی و کارآفرینی نائل گردد. همچنین بتواند در زمینه های زیر ایفای نقش نمایند:

ثبت، طبقه بندی و نگهداری حسابها، دفاتر سازمان و اسناد و مدارک مربوطه و تهیه صورتهای مالی؛

تهیه جریان نقدی، تأمین مالی و بودجه بخش های خصوصی و عمومی؛

همکاری در مدیریت فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری های سازمان؛

نگهداری حساب و پاسخگویی به مشتریان، تأمین‌کنندگان و کارکنان سازمان؛

تجزیه و تحلیل و ارائه اطلاعات و گزارش های موردنیاز درون‌سازمانی و برون‌سازمانی برای اتخاذ تصمیمات کلان و استراتژیک یا تصمیم گیری‌های جاری و روزمره؛

نیاز روزافزون سازمان‌ها و مؤسسات به اطلاعات صحیح در زمان تصمیم‌گیری های موضوعی اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. سیستم اطلاعات حسابداری یکی از مهم‌ترین زیر مجموعه‌های سیستم اطلاعات مدیریت است. اطلاعات حسابداری از لحاظ کیفیت باید به گونه‌ای باشد که در زمان تصمیم گیری‌های مهم از آن استفاده شود. اهمیت و ضرورت حسابداری در سازمان و شرکت‌ها و تأثیر آن در جمع آوری اطلاعات دقیق مالی، تجزیه و تحلیل اطلاعات برای توسعه پایدار دولت و سازمانها و سایر مشاغل اهمیت زیادی دارد. اطلاعات مالی معمولاً توسط نظام‌های حسابداری گزارش می شود. اکثر کسب و کارها برای رسیدن به موفقیت به یک مدیریت صحیح مالی احتیاج دارند. حسابداری از موارد بسیار مهم و اصلی در کسب و کار در حال رشد می باشد.

سرفصل مصوب مقطع کارشناسی ناپیوسته

سرفصل مصوب دروس رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ناپیوسته برای دانشجویان ورودی سال 1400 به بعد، شامل 72 واحد مصوب است؛ به منظور برنامه‌ریزی‌ دقیق، مناسب و مدیریت زمانِ دانشجویان ارجمند، برنامه پیشنهادیِ ترمیک نیز تنظیم شده است که در طول 4 نیمسال متوالی (2 سال)، امکان فراغت از تحصیل برای دانشجویان این مقطع فراهم خواهد شد. بر اساس برنامه فوق، کلاس‌های آموزشی دانشجویان گرامی در 2 یا 3 روز تنظیم خواهد شد. در صورتی که دانشجویان از رشته غیرمرتبط به مقطع کارشناسی ناپیوسته حسابداری وارد شوند، تعداد 23 واحد درس جبرانی طبق مصوبه شورای برنامه ریزی آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای ایشان لحاظ خواهد شد و در طول 5 نیمسال متوالی امکان فراغت از این مقطع تحصیلی فراهم خواهد شد. به منظور بهره‌برداری از سرفصل دروس، چارت درسی و  برنامه پیشنهادی ترمیک می توانید از بالای صفحه حاضر در سایت دانشگاه، منوی آموزش را انتخاب و موارد فوق الذکر را ملاحظه بفرمائید.

3-مقطع کارشناسی ارشد رشتة حسابداری

 توسعه روز افزون فناوری در صنایع و ایجاد تغییر و تحول در سیستم های تولید، پیچیدگی و تغییرات شدید سازمان ها و محیط های اقتصادی، بازرگانی و صنعتی، مسئولیت های خطیری را در سیستم اقتصادی و اجتماعی جامعه بر عهده حسابداران محول نموده است. افزایش سطح رقابت در عرصه بین المللی، فن آوری های نوین و تغییر در فرآیند کسب و کار موجب شده تا شناسایی هزینه ها در کنار فرایند بهایابی که به کمک حسابداران مقدور است، پویایی و اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کند. مدیران خواهان یک منبع حامی و پشتیبان اطلاعاتی هستند که آن ها را در اتخاذ تصمیمات بهتر یاری نماید و حسابداران می توانند با علم به آخرین دستاوردهای علمی موجود در این زمینه بسیار کارآمد واقع شوند و در پی‌ریزی استراتژی شرکت و دستیابی به آن نقش کلیدی ایفا نمایند.

 همچنین توانمندی‌های حسابداران در تجزیه‌ و تحلیل رویدادهای سنجش و ارزیابی رویدادهای اقتصادی، طراحی سیستم‌های اطلاعات ، فرآیندهای تحلیلی و تفسیری ارزیابی های مالی و سایر زمینه های فعالیتی مدیران، نیاز به این حوزه از دانش را ضروری‌تر نموده است. در شرایطی که در همه شرکت‌های معتبر دنیا به کارگیری حسابداری به عنوان یک ضرورت در متن تجربه روزمره بنگاه‌ها قرار گرفته و بسیاری از مدیران، موفقیت‌های خود را مرهون بهره‌برداری از اطلاعات سودمند و هدایتگر حسابداری می‌دانند، این مقوله در کشور ما بسیار مهجور واقع شده، سازمان‌ها و بنگاه‌های ما از دستاوردهای آن محروم و متخصصان مالی ما نسبت به آن بیگانه اند. هنگامی که در محیط‌های کسب و کار ما نیز رقابت معنی پیدا کند و اتخاذ استراتژی‌های رقابتی، دستمایه و تضمین کننده رشد و پایداری بنگاه‌ها قرار گیرد؛ بدون تردید، بهره‌مندی از مفاهیم، ابزارها و تکنیک‌های حسابداری برای گرفتن تصمیم‌های ارزش آفرین، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. بنابراین، معرفی و ترویج حسابداری در جامعه علمی، اقتصادی، وحرفه ای کشور بعنوان یک وظیفه ملی می‌بایست در دستور کار دانشگاه‌ها و مراکز علمی و حرفه ای معتبر کشور قرار گیرد. سرعت بالای رشد و به روزرسانی دانش حسابداری در جهان، بازنگری در سرفصل‌های دروس دانشگاهی این رشته در فواصل زمانی کوتاه را نیز اجتناب ناپذیر ساخته است.

آن دسته از فارغ التحصیلان کارشناسی که علاقمند به یادگیری مطالب تئوری و نظری پشتوانه عملیات حسابداری هستند و می‌خواهند به تحقیق و پژوهش بیشتر در این رشته بپردازند می‌توانند ادامه تحصیل داده و وارد مقطع کارشناسی ارشد این رشته که در اکثر دانشگاه‌های کشور دایر است، شوند.  دوره کارشناسی ارشد رشته حسابداری، بمنظور آموزش تخصصی حسابداری به دانشجویانی که درآینده در حرفه حسابرسی یا مشاغل مختلف حسابداری در مؤسسات بازرگانی، صنعتی و دولتی مشغول کار خواهند شد، تدوین گردیده است. بدیهی است دانشجویانی که درحال حاضر به کار حسابرسی و حسابداری اشتغال دارند با گذرانیدن این دوره اطلاعات و معلومات تخصصی خود را افزایش داده و مسئولیت‌های سنگین تری را عهده‌دار خواهند گردید.

ای دوره به منظور آموزش تخصصی حسابداری با تأکید بر بکارگیری رویکردهای استراتژیک و تجزیه و تحلیل های منطقی در تصمیم گیری های مالی تدوین گردیده است تا از این طریق بتواند مدیران توانمندی را در حوزه های مختلف تصمیم گیری و تصمیم سازی از جمله مدیران عامل ، مالی ، صنعتی، بررسیهای اقتصادی و مشاوران مالی تربیت نماید. دانش آموختگان این دوره قادر خواهند بود تا با فرموله کردن مسائل، شناسایی اطلاعات مربوطه برای تجزیه و تحلیل مسائل به کار گیری منابع اطلاعاتی مختلف موجود در بخش‌های مختلف سازمان در تجزیه و تحلیل های خود و مشخص کردن منابع اطلاعاتی خارج از شرکت برای مواردی نظیر میزان فروش رقبا و... بستر مناسب برای تصمیم سازی و تصمیم گیری منطقی و پویا را در مسائل فراروی سازمان فراهم نموده و بدین طریق دستیابی به اهداف و چشم اندازهای سازمان را تسهیل نمایند. فارغ التحصیلان این دوره می‌توانند به عنوان مسئولان حسابداری و امور مالی، تخصیص منابع، سیستم‌های اطلاعات، تحلیل گر مالی، مشاور در امور سرمایه گذاری و بازار سرمایه، برنامه ریزی و کنترل مالی و ... در سازمان های بزرگ و کوچک مشغول به کار شوند. این دوره با تجهیز دانشجویان به آخرین تکنیک هاو ابزارهای حسابداری، توانایی آنها را در تفسیرو به کارگیری اهداف استراتژیک، شیوه های تجزیه و تحلیل مسایل و رهبری سازمان ارتقا می‌بخشد و بدین طریق آنها را برای پذیرش و تصدی مسئولیتهای بزرگی در سازمانها آماده می نماید.

سرفصل مصوب مقطع کارشناسی ارشد

سرفصل مصوب دروس رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان ورودی سال 1400 به بعد، شامل 32 واحد مصوب است؛ دانشجویانی که رشته تحصیلی مقطع کارشناسی ایشان، غیر مرتبط باشد، موظف به گذراندن حداکثر ۸ واحد دروس جبرانی می باشند.پذیرفته شدگان آموزش محور باید به جای پایان نامه 4 واحد درسی را در قالب دو سمینار ۲ واحدی بگذرانند. همچنین پذیرفته شدگان رشته های غیر حسابداری و مالی الزام است که حداکثر 8 واحد درسی به عنوان جبرانی بگذرانند. به منظور برنامه‌ریزی‌ دقیق، مناسب و مدیریت زمانِ دانشجویان ارجمند، برنامه پیشنهادیِ ترمیک نیز تنظیم شده است که در طول 3 نیمسال متوالی (1.5 سال)، امکان فراغت از تحصیل برای دانشجویان این مقطع فراهم خواهد شد. بر اساس برنامه فوق، کلاس‌های آموزشی دانشجویان گرامی در 1 یا 2 روز پایان هفته تنظیم خواهد شد.