معرفی گروه

گروه حسابداری دانشگاه علم و فرهنگ

معرفی رشتة حسابداری و جایگاه آن در دانشگاه‌های برتر جهان

حسابداری در جهان قدمت 6000 ساله داشته و تاریخ نخستین مدارک کشف شده حسابداری به 3600 سال قبل از میلاد برمی گردد. در سال 1494 میلادی"لوکا پاچیولی" برای نخستین بار «حسابداری دو طرفه» را معرفی نمود. مانند هر دانش دیگری، حسابداری در طول عمر پر فراز و نشیب خود تغییرات زیادی داشته است. از مهم ترین تغییرات حسابداری در طول پانصد سال گذشته تغییر ماهیت نظری آن است. حسابداری دانشگاهی در چهارصد سال اول عمر خود عمدتاً رویکردی تکنیکی و فنی داشته است. در اوایل سده بیستم، اولین مباحث نظری در حوزه حسابداری مطرح و وجه علمی بودن، مورد بحث قرار می‌گیرد. در طول دهه‌های آغازین سده بیستم، مباحث نظری و فلسفی جدی در خصوص تعلق حسابداری به یکی از حوزه های معرفت بشری رواج داشته است.

این مجادلات در طرح تخصیص حسابداری به یکی از حوزه های علم، فن یا هنر به اوج خود می‌رسد. در نهایت با تلاش اندیشمندانی چون وِ‌ِلز (1976) که اثبات نمود در حسابداری، رویدادها از الگوی انقلابیِ علمیِ مطرح‌ شده توسط کوهن پیروی می‌کند، و همچین پیگیری‌های انجمن حسابداری آمریکا و انتشار بیانیه ای درخصوص «تئوری حسابداری و پذیرش آن» که بیان می‌داشت سیرتکاملی اندیشه حسابداری از دیدگاه "فلسفه علمی" نشأت می گیرد، در نهایت جو حاکم در این رشته، تغییر را پذیرفت و حسابداری بعنوان یک «رشته علمی» پا در عرصه دانشگاه گذاشت. به نحوی که امروزه در اکثر دانشگاه‌های معتبر و معروف دنیا، رشته حسابداری تدریس می شود. برای نمونه 20 دانشگاه برتر جهان در رشته حسابداری، مطابق آخرین رتبه‌بندی انجام شده از کلیه دانشگاههای جهان برای دوره 2023-2022 ، عبارتند از:

معرفی گروه حسابداری دانشگاه علم و فرهنگ

گروه حسابداري دانشگاه علم وفرهنگ، از سال 1379 با هدف تربیت مختصصان در امور حسابداری مالی، حسابداری مدیریت، حسابداری مالیاتی، حسابداری دولتی، حسابرسی داخلی، حسابرسی مالی و مدیریت مالی و سرمایه گذاری بنا نهاده شد. در این دانشگاه، دانشجویان در مقطع کارشناسی با مفاهیمی همچون چرخه دفتر داری و سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری، بهایابی و سایر ابعاد حسابداری مدیریت و نیز حسابرسی و حسابداری دولتی آشنا می شوند و پس از کسب مدرک، آمادگی لازم برای حضوری موثر در بازار کار را دارا می شوند. در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان مباحث تئوریک و زیربنایی در حسابداری را فرا می گیرند و تحقیقی را نیز در قالب پایان نامه به انجام می رسانند.

همگام با پیشرفت های جهانی در رشته حسابداری، مأموریت این گروه، تحول و ارتقای سطح آموزش و پژوهش حسابداری به بهترین شکل ممکن و تربیت نیروی متخصص، متعهد، متخلق به فضایل والای انسانی و کارآمد، متناسب با نیاز روز کشور است. گروه حسابداری با برگزاری دوره های تخصصی کاربردی و بهره مندی از استادان برجسته در حرفه حسابداری، در کنار کلاس های آموزشی آکادمیک، سعی بر حرفه‌ای شدن دانشجویان این رشته دارد. همچنین این گروه در تلاش است تا در مقطع تحصیلات تکمیلی در حوزه های ذیل پیشرو باشد:

حسابداری مالی

حسابداری مدیریت

حسابداری ارزشی و رفتاری

فناوری اطلاعات در حسابداری